Aldrig til at forudsige.

 

Ulogisk og upraktisk.

 

Sjovt og hårdt og hjernecelledrænende og opfindsomt og håbefuldt og naivt og barnligt og grundlæggende og insisterede og filosofisk og empatisk og horisontudvidende og åbenbarende og svært og pinligt og meningsløst men så meningsfuldt.

 

Lige som DU vil have det, egentlig.

 

Et kollektiv frem for en kunstskole, hvor man sættes sammen med andre unge mennesker, som ikke kan lade være med at udtrykke sig.

De gør det på hver deres måde, men de har det tilfælles, at de ikke kan lade være, og at de vil gøre det mere, bedre og mere eksperimenterende.

 

Et sted hvor kommende musikere, billedkunstnere, forfattere kan mødes om de helt grundlæggende spørgsmål i kunsten og lære/inspireres af hinandens evner.

 

Et sted hvor alt kan tages i betragtning som kunst, og du tages seriøst som kunstner, hvis bare du også tager dig selv seriøst.

 

Et sted hvor din identitet og dit livssyn kan tage et kæmpe spring, hvis du tillader det.

 

En adgang til kunstundervisning på allerhøjeste niveau. Dybdegående indblik i kunsthistorien og samtidskunsten. Mødet med udøvende kunstnere.

 

En platform. Man er en del af at stykke udstillinger og begivenheder sammen. Man bliver set, hørt, forstået og accepteret.

 

En tryg konstant i et kaotisk ungdomsliv.


En indgang til og afprøvning af et liv med kunst. Et trin imod videre uddannelse på akademi, konservatorium, skuespillerskole, forfatterskole etc.

 

 

Hvad forstår du ved "tværkunstnerisk"?

 

At man fokuserer på hvad man vil sige gennem et værk, ikke hvordan man skal sige det.

 

 

Det lyder interessant. Kan du uddybe, hvordan man fokuserer på, hvad man vil sige igennem et kunstværk og ikke, hvordan man vil sige det? Eller: Hvad er forskellen?

– Var det fx. det, du gjorde i værket "Ikke at interagere"?

 

Jeg tror bare, det handler om at skære ind til benet, helt derind, hvor det bliver lidt grimt,

Man kan sagtens arbejde tværkunstnerisk på BGK, og man opfordres også til at afprøve nye teknikker hele tiden. Det er slet ikke det. Jeg havde super forudsætninger på BGK. Men på en måde er BGK mere værk-orienteret, mens TværGK virkede mere undersøgelsesorienteret. Og jeg trængte virkelig til bare at kunne nørde og undersøge udtryksformer, uden altid at skulle vise et produkt frem.

 

Hen mod slutningen af BGK-året udviklede jeg også en stor fascination af lydkunst og performance. Jeg vidste, at jeg på TværGK kunne modtage mere undervisning i dette, og møde andre elever som rent faktisk var specialiserede i lyd fx. Det er det fantastiske på tværgk - du møder nogen, der kan noget helt andet end dig!

 

Derudover var det også bare spændende at være med til at starte en ny ‘skole’ op fra bunden. Være med fra starten til at forme, hvad TværGK skulle være.

Jeg har altid været totalt fascineret af fortællinger om kunstskoler og kollektiver, der har farvet kunsthistorien. Ikke for at putte TværGK på den piedestal (endnu??), men den der kollektiv-fornemmelse fik jeg bare, da jeg læste om hvad TværGK skulle blive. Og den synes jeg virkelig også er opstået.

 

Og man kommer ikke udenom de mange praktiske goder, som helt sikkert også tiltrak mig på tværGK - fantastiske rundede gæstelærere, adgang til alle Kulturskolens værksteder, studieture, en ny omgangskreds af ligesindede eksperimenterende unge osv.

 

 

I forhold til at være med til at starte en ny (form for) skole: Har du så oplevet at du og dine medstuderende har været med til at forme skolen og den måde, det har fungeret på? Hvordan?

 

Vi har selvfølgelig ikke formet, hvilke gæstelærere vi har haft i år, eller hvilke opgaver, de har stillet os. Praktisk har vi ikke rigtig kunne forme noget. Men igennem vores respons og reaktioner på gæstelærere/opgaver, vil de kommende år formegentlig bære præg af, hvad vi har foretrukket i år. Tænker jeg da…

Jeg har også oplevet, at vi alle har forsøgt at undgå teknisk snilde/perfektion i vores undersøgelser. Der har været lidt en fælles konsensus om, at det ikke handler om at mestre et medie, men nærmere at stille spørgsmålstegn til det, endda at lave værker i mediet som handler om selve mediet. Vi har ikke formet en skole, hvor man skal øve sig i det tekniske, som på mgk, tgk, bgk men øve sig i tanken. (tænker jeg).

 

 

Hvad er Tvær-GK?

 

Formelt set, et grundkursus i tværmediel kunst.

 

Men set på baggrund af et års erfaring indefra:

På nogle tidspunkter langsomt og tænksomt.

På andre tidspunkter eksplosivt og diskuterende.